-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42834 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:565

منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟
از آنجا كه در آيه شريفه تطهير دو كلمه ( رجس ) و ( تطهير ) با هم آمده و باتوجه تقابل اين دو كه لازمـه نـفي يكي ايجاب ديگري است , در ابتدا معناي رجس راتوضيح مي دهيم . در لغت عرب هر چـيـز پـليد و كثيف و آلوده را رجس مي گويند , اگرآلودگي ظاهري داشته باشد, در اصطلاح نجس و اگر آلودگي باطني داشته باشد , اصطلاحاگناه ناميده مي شود .در اقرب الموارد رجس بـه مـعـنـاي كثيف و آلوده و نيز گناهي كه باعث عذاب مي شودآمده است .در المنجد رجس به مـعـناي كثيف و نجس و نيز كار زشت و قبيح آمده است .ابن اثير در نهايه مي نويسد: رجس , يعني نـجـس و كـثـيف و در كارهاي زشت و حرام نيزاستعمال شده است .راغب در مفردات مي گويد: رجـس , يعني كثيف و پليد. پليدي گاهي از جهت طبع و گاهي به حكم عقل , گاهي هم از نظر شـرع است . گاهي نيز چيزي از هر سه نظر پليد است ,مثل مردار.رجس در قرآن شريف به هر دو مـعـنا آمده است : گاهي به معناي آلودگي ظاهري آمده است , مانند : ( الا ان يكون ميته او دما مسفوحا اولحم خنزير فانه رجس مگر اينكه مردار باشد يا خون ريخته شده باشد و يا گوشت خوك ) . (1)گـاهـي هـم به معناي آلودگي باطني آمده است : ( كذالك يجعل اللّه الرجس , علي الذين لايـومـنـون , خـداونـد بـديـن سان آلودگي را بر كساني كه ايمان نمي آورند , قرار مي دهد ).(2) هـمـچنين آيه ( و اما الذين في قلوبهم مرض فزادتهم رجسا الي رجسهم , كساني كه در دلهايشان مـرض اسـت خـدا پليدي آنان را اضافه مي كند ).(3)يا آيه : ( قال قد وقع عليكم من ربكم رجس و غـضـب , از جـانـب خـدا بـر شـما پليدي و غضب واقع شد ) . (4)رجس در اين آيات در يك حالت مـخصوص نفساني استعمال شده است . هر نفسي كه تنگ وتاريك بوده و در آن نور ايمان نتابيده بـاشد پليد و رجس است .اما رجسي كه درآيه تطهير آمده است , به معناي اصطلاحي آن (نجس ) نـيـسـت , زيرا وجوب اجتناب از نجاستهاي ظاهري نه تنها به اهل بيت (ع ) اختصاص ندارد , بلكه اجتناب ازنجاسات بر همه مكلفان واجب است , در حالي كه آيه شريفه تطهير با ذكر لفظ (انما)كه مفيد حصر است , اين موضوع را تنها به اهل بيت (ع ) اختصاص داده است .همچنين وجوب اجتناب از نـجـاسات براي اهل بيت (ع ) مزيت و فضيلتي نيست و احتجاج به آن , نياز به اين همه تشريفات نداشت كه رسول خدا(ص ) جامه اش را بر آنها بيفكند وبگويد: خدايا اينها اهل بيت (ع ) من هستند , آلـودگـي را از ايـشـان زايـل كن و به قدري در اين باره عنايت به خرج دهد كه حتي همسرش ام سـلـمـه را اجـازه نـدهـد به زيرجامه داخل شود تا اينكه مشمول آيه شريفه گردد.از سوي ديگر , وجـوب اجـتـنـاب از نـجـاسات آن قدر اهميت نداشت كه حضرت علي (ع ) وحسنين (ع ) و ساير اهل بيت (ع ) همواره بر آن افتخار و احتجاج نمايند .بنابراين , رجس در آيه تطهير به معناي پليدي روح و بـاطن است و با توجه به اطلاق كلمه تطهير , بايد گفت : طبق آيه تطهير , خداوند سبحان هرگونه آلودگي و پليدي را از اهل بيت (ع ) دور كرده و آنان را پاك و مطهر از انواع گناه آفريده است .علامه طباطبايي نيز در تفسير الميزان آورده است : در هر حال منظور از رجس وتطهير در آيه , تقواي ديني با اجتناب از نواهي و امتثال اوامر است . (5)

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- انعام / 145.2- انعام / 3125- توبه / 125.4- اعراف / 71.5- الميزان , ج 16, ص 310.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.